16 Mart 2013 Cumartesi

Kızkulesi Değil, Mersin'in Kızkalesi

        Aslında başlık kısmına sadece Kızkalesi yazmayı ne çok isterdim; ama okuyanların çoğunun Kızkulesi yazmak istemiş de yanlış biliyor, yanlış yazmış demesinden çekindim. Kızkulesi, adına bir hikaye ithaf edilmiş, dört tarafı denizlerle çevrili bir kule ya hani, işte Kızkalesi de aynen öyle... Kızkulesi'nin hikayesine benzer bir hikayesi var. 
        Kızkalesi'nin hikayesi şöyle: Bir kral kız çocuğu olmasını çok istiyor ve bunun için her gece Tanrı'ya dua ediyor. Dileği yerine geliyor ve kız kısa zaman içinde iyiliği ve yardımseverliğiyle herkesin sevgisini kazanıyor. Bir gün kente bir falcı geliyor ve kral güzeller güzeli kızının geleceğini öğrenmek için falcıyı saraya çağırtıyor. Falcı kızın ellerine bakınca telaşa kapılıyor. Önce belli etmemeye çalışıyor; fakat kral zorlayınca falcı, kızın kısa zaman içinde bir yılan tarafından sokulacağını gördüğünü söylüyor. Bu yazgıyı kimsenin bozamayacağından ve elbet bir gün gerçekleşeceğinden bahsediyor. Kral korkudan ne yapacağını şaşırıp kızı için küçük bir adanın üzerine taştan kale yaptırıyor. Kızı günden güne yalnızlaşıyor; ama korkudan dışarı adım atmasına dahi izin vermiyor kral. Bir gün kaleye getirilen üzüm sepetinin içinden çıkan yılan kralın kızının ölümüne neden oluyor.
         
        Kızkalesi, Mersin'in en popüler tatil merkezidir. Adını aldığı kale, deniz içerisinde olup karadan 200 metre uzaklıktadır. Deniz kalesi dışında bir de deniz kalesi ile aynı paralelde kara kalesi yer almaktadır. Kızkalesi ile ilgili birçok hikaye olmakla birlikte koyun stratejik konumu nedeniyle saldırılara karşı önlem amacıyla deniz kalesinin yapıldığı, bu kalenin saldırıya karşı ilk savunma noktası olması ve ardından kara kalesinin de savunma için desteği amaçlanmıştır.  Kalenin gerçek hikayesi de böyle işte.

       Hikayeler, rivayetler, gerçekler bir yana Kızkalesi mevkii Mersin'in en fazla rağbet gören deniz kıyılarından biridir. Mersin'in merkezine yaklaşık 60, Antalya'nın merkezine ise yaklaşık 400 km mesafede olan Kızkalesi genellikle günübirlik tatiller için, kamp yapmak, çadır kurmak için tercih ediliyor. Aslında insanların Kızkalesi denizini bu kadar çok tercih etmelerinin sebebi bence hırsları. Ne hırsından bahsediyor olabilirim sizce? Tabii ki kim Kızkalesi'ne kıyıdan yüzerek daha çabuk ulaşır hırsı. Başkalarını pek bilmem; ama Mersin doğumlu birisi olarak ve Kızkalesi civarında kamp yapmayı, çadır kurmayı seven birisi olarak diyebilirim ki, ben bu hırsı çok yaşadım! Hem de ne çok yaşadım. :) Kardeşimle, babamla, arkadaşlarımla, piknik yapmak için sınıfça gittiğimizde öğretmenimle... Kısacası hep bir yarış hali vardır Kızkalesi'nde. Bu yarışlardan kimin galip çıktığına gelince, cevabım elbette ki ben. Genelde galip çıktım çıkmasına; ama babamı bir türlü yenemedim! Hala içimde uktedir, tatlı bir ukte. Her neyse, bu muhabbete biraz daha devam edersem babamı övmeye başlayabilirim. Şu anda onu şımartmaya hiç de niyetim yok açıkçası. :) 
          Kumsal ile kale arasındaki mesafe çok uzun değil aslında. 200 metre mesafe de pek az sayılmaz ya neyse. Yine de o mesafede yüzmek sağlam ciğer gerektiriyor. Ciğerine güvenmeyene pek tavsiye etmem ben kıyı yarışını. Mersin'in hemen her yerinde, tüm deniz kıyılarında karşımıza çıkan kumsal burada da hakim. Şehir dışında tatile çıktığımda bu kadar geniş kumsallığı bulamıyorum ben. Olumlu bir önyargı da güdüyor olabilirim tabii; ama önyargısız davrandığımı düşünerek söylüyorum ki, Mersin'deki kumsal başka yerde yok!
      
      Çok canlı, sıcak bir yer Kızkalesi. Civardaki diğer kumsalları, kıyıları dolaşan, müzikli, eğlenceli tekne turları düzenlenir mesela. Deniz kıyısından iyice açıldıktan sonra herkes çığlık çığlığa denize atlar, avazı çıktığı kadar bağırır ve stres atar. Ben stresimi fazlasıyla atıyorum en azından. :)
        Biraz da köklü geçmişinden bahsetmek gerekir kalenin. Kızkalesi'nin geçmişi MÖ 4. yüzyıla kadar dayanıyor. Kale vakti zamanında Romalıların, Selçukluların, Bizanslıların, Osmanlının, Fransızların, Ermenilerin ve daha birçok büyük uygarlığın himayesine girmiş. Ticaret limanı olarak kullanılmış ve savaşlarda stratejik rol oynamış. Hem böylesine bir tarihe tanıklık etmek hem de böylesine eğlenceli bir yerde tatil yapmak... Ben tavsiye ederim etmesine de, dediğim gibi olumlu önyargılarım varmış gibi geliyor. Bence en azından bir defa olsun görülmeli bu güzellik. Karar size kalmış artık. :)

         

5 yorum:

  1. Hiç Mersin'e gitmedim ama gitmiş kadar oldum sayenizde. Yazın mutlaka Mersin'e gideceğim. Çok güzel anlatmışsınız elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Beğenmenize sevindim. Umarım güzel bir yaz tatili geçirirsiniz. :)

    YanıtlaSil
  3. kızkalesi tarsusta demi

    YanıtlaSil
  4. kızkalesi ile tarsus aynımı

    YanıtlaSil
  5. Hayır. Kızkalesi, Mersin'in Erdemli ilçesindedir. Tarsus, Mersin'in doğusunda, Adana il sınırı yakınındadır. Erdemli daha batıda Tarsus'a yaklaşık 100 km mesafede.

    YanıtlaSil